GERARDO HECTOR DAMONTE VALENCIA

Doctor of Philosophy, UNIVERSIDAD DE CORNELL

Master of Arts (UNIVERSIDAD DE CORNELL)

Licenciado en Antropología
DOCENTE ORDINARIO - PRINCIPAL
Departamento Académico de Ciencias Sociales - Sección Antropología

2010 - 2011

Rethinking National History in the margins of the State: local narratives in times of conflicts and transformation. Campesino communities in Peru, Bolivia and Burkina Faso

There are multiple local narratives about the nation that are not part of the state official national histories. These narratives are embedded in local oral history, collective memory and social practices. From many people living in the margin of the state (i.e. out of the national spheres of political and social representation) constructing local narratives is a way to challenge state power. In the last decade, some local narratives have emerged thanks to ongoing social and political transformations. Indigenous people have raised their own political voice in many countries of the global south, while in others victims of political violence have found the way to expose state crimes to post- conflict societies. However, other local narratives have remained hidden or constrained to local realms. How do local narratives challenge state accounts? Why do some narratives have gain power while others remained hidden? This research seeks to answers these questions by analyzing, contextualizing and comparing local narratives vis-à-vis official account in specific historical periods. In particular we will studied.

• Grupo de Análisis para el Desarrollo - - (Financiadora)
  • South-South Exchange Programme for Research on the History of Development (SEPHIS) - - (Financiadora)
2008 - 2010

Cambios socioeconómicos en localidades mineras. El caso del proyecto La Granja

2008 - 2009

Constituyendo Territorios: manejo de recursos e identidades en los Andes. El caso de las comunidades aymaras de Perú y Bolivia

Los territorios son tan antiguos como las sociedades. Todo grupo social ha tenido y tienen un espacio en el que se desarrollan sus actividades cotidianas y se expanden sus redes sociales ¿Cómo constituyen territorios los actores sociales? ¿Qué territorios se identifican desde lo local? El presente libro busca responder a estas interrogantes a través de un estudio comparativo en comunidades andinas aymaras peruanas y bolivianas. Nuestro estudio enfatiza tres aproximaciones: la histórica, la económica-política y la cultural. En términos históricos, cuando se habla de territorios muchas veces la primera imagen que aparece es la de los territorios nacionales.

• ASDI - - (Financiadora)
  • CLACSO - - (Financiadora)
  • Grupo de Análisis para el Desarrollo - - (Financiadora)

Historia de las Haciendas cercanas al proyecto minero La Granja