OMAR PEREYRA CACERES

Doctoris Philosophiae: Sociología (Brown University); Licenciado en Sociología (PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DEL PERU) y Master of Arts in Social Sciences (The university of chicago)
DOCENTE ORDINARIO - ASOCIADO
Departamento Académico de Ciencias Sociales - Sección Sociología

2020 - 2023

La práctica de la movlidad sostenible en América Latina metropolitana. Estudio comparativo de Bogotá y Lima

El proyecto Modural se centra en las prácticas de movilidad diaria sostenible en las áreas metropolitanas de América Latina. Su objetivo es: i) identificar con precisión las prácticas de movilidad de los distintos grupos de población ii) evaluar el carácter sostenible o no de las diferentes prácticas (incluidas las prácticas emergentes), con tal de iii) comprender cuáles son los factores facilitadores o los bloqueos en la adopción de prácticas de desplazamiento más sostenibles, particularmente a través del tema de la ¿elección modal¿ (elección de los modos de transporte).

• ANR. ASOCIATION NATIONAL DE LA RECHERCHE SCIENTIFIQUE - - (Financiadora)
  • PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DEL PERU - Centro de Invest de la Arquitect y la Ciudad (CIAC) (Financiadora)
  • UNIVERSIDAD PILOTO - - (Financiadora)
  • UNIVERSITE DE RENNES 2 - urbanismo (Financiadora)
2011

Urban Transformation and Boundary-Work: Trends towards Segregation and Integration.

A community¿s effectiveness has been traditionally explained by social disorganization theory and social capital theory. However, these theories have deficiencies when explaining how places work. First, they have problems explaining what a good place is. Consequently, before evaluating the success or failure of communities it is important to ask what is really defined as a ¿problem¿ by a community. Second, these theories have problems explaining how collective effectiveness is actually achieved. The link between social organization or social capital on the one hand, and collective effectiveness on the other hand is supposed to be natural or automatic. Then, it is important to ask what actually happens inside this ¿black-box¿ of collective action. This project aims to answer these questions by analyzing group-making, negotiation mechanisms, and collective action making among actors in a Latin American middle-class urban area. This research explores the case of San Felipe (Lima, Peru), a dense middle-class residential area of more than 32 buildings with about 2000 apartments. San Felipe allows exploring the internal cleavages that cut across the middle-class, and consequently the different points of view that exist regarding a place. Since San Felipe contains micro-neighbourhoods, each of them with similar social capital or resources, it is a natural laboratory for analyzing collective action while controlling for structural determinants. This project will analyze decision-making and the making of collective action at two domains: 1) buildings¿ maintenance and 2) San Felipe as a whole when regulating public space.

• Foundation for Urban and regional studies - Research awards (Financiadora)
  • Omar pereyra - omar pereyra (Financiadora)