MARIA ELENA SANCHEZ ZAMBRANO

DOCENTE ORDINARIO - ASOCIADO
Departamento Académico de Ciencias de la Gestión-Sección Gestión

2016 - 2018

Modelo de gestión de la evaluación de Gestión educativa

El propósito de esta ponencia es mostrar la relación entre la inversión pública en infraestructura educativa y las necesidades de educación de la población más vulnerable a nivel secundaria en el Perú, para lo cual se analizarán las variables relevantes en la toma de decisiones del Ente rector. Aunque existen canales formales descentralizados, por diversas razones, las decisiones de inversión en infraestructura educativa tienden a tomarse de manera centralizada, lo cual puede traer consecuencias diferenciadas territorialmente en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Por lo tanto, nos avocaremos al análisis de las variables que explican la localización a nivel distrital de la inversión pública en infraestructura educativa, tales como, nivel de pobreza, matrícula, presupuesto asignado a educación, presencia del sector privado en la educación, rendimiento escolar, entre otras. Se busca indagar si la estrategia que orienta la política pública de acceso a infraestructura en las zonas de más alta pobreza es consistente con la provisión de una oferta equitativa. A partir de los resultados, se reflexionará sobre la importancia del Ente rector como líder del cambio social dentro del ecosistema de educación. Se espera que las conclusiones de la ponencia puedan servir como referente para otros países en contextos similares.

• PUCP - Gestion y alta direccion (Financiadora)
2016

Reducing Social Inequality and Climate Change Effects: Redesigning Gastronomy Programs

This paper explores the case of Peru developing a managerial model for the Gastronomic industry showing how it operates since its initial stage and demonstrates its capability to enhance productive chains which ultimately highly reduces social inequality and lower the effects of climate change. The aim of this research specifically focuses on the positive spillovers of the career of Gastronomy as a potential alternative to include people from the base of the pyramid into traditionally-excluding markets by allowing them to be inserted in the labor market, to add new jobs in the economy and reinforcing its productive chain. In addition, this research takes five variables which are listed as follows: productive chains, profits, organizational structure, curricula of educational programs in Gastronomy and professional profile. Finally, this paper argues that implementing educational programs in Gastronomy led by Universities will allow professionals not only to be included in a dynamic labor market but also to contribute as a source of social inclusiveness and environmental sustainability.

• pucp - Departamento academico de ciencias de la gestion (Financiadora)
  • PUCP - Departamento de ciencias de la gestion (Financiadora)
2015 - 2016

New Patterns of Tourism in Peru: Responding to Ageing Population Demands

This paper investigates the motivational drivers for senior tourists who choose Peru as a destination using the push and pull factor framework. Based on the National Survey for Inbound Tourists in Peru, a regression model is built using two sets: matched and full sample in order to divide data in two groups: tourists aged 50+ and the overall number of tourists. The results show that senior travelers have two relevant push factors that explain travel choice: Region of origin and Gaining knowledge. In addition, correlations between push and pull variables, controlled by region of origin, were identified and tested to support consistency between the two sets of tourists¿ decision making. In this case, the results show that there are different preferences on senior inbound tourists depending on their region of origin. These results provide useful insights for policy makers and companies approaching the senior market segment. Thus, this investigation contributes to this field of knowledge as previous studies have examined tourism in general but have not focused on the senior market in Peru.

• PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DEL PERU - Departamento Académico de Ciencias de la Gestión (Financiadora)
  • pucp - Departamento de ciencias de la gestion (Financiadora)
2015

Herramientas para evaluar la eficacia y los resultados de los gerentes publicos en el Peru