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This study included three independent samples: (1) underserved New York City Latino cancer patients, who were new or existing participants in a patient navigation program, were contacted (March 2020-June 2021) to participate in a cross-sectional survey assessing socioeconomic and healthcare impacts of COVID-19; (2 and 3) two waves of assessments with providers of mental health services to Latino/Hispanic cancer patients from the U.S., Spain, and Latin America (first wave: May-July 2020; second: March-July 2021) who completed a cross-sectional online survey with open- and closed-ended questions, including concers of cancer patientes with/without COVID-19.
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Purpose: To describe mental health professionals¿ perspectives on how mental healthcare delivery to Latino cancer patients has been affected in the US, Latin America, and Spain. Methods: Practitioners providing mental health services to Latino or Hispanic cancer patients completed a web-based survey about COVID-19 impacts on service delivery (May-June, 2020). Results: Of the sample of clinicians (N=90), most reported decreased productivity in clinical activities, especially outpatient care (50% median decrease). One-fourth (23.7%) completely stopped treating patients. Although half (51.3%) still met patients in-person, three-fourths (76.9%) reported having remote sessions with patients. Conclusion: During the worldwide crisis of the COVID-19, for Latinos with cancer, appointments for in-person mental health treatment stopped, were reduced, or transformed to remote care.
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This study included three independent samples: (1) underserved New York City Latino cancer patients, who were new or existing participants in a patient navigation program, were contacted (March 2020-June 2021) to participate in a cross-sectional survey assessing socioeconomic and healthcare impacts of COVID-19; (2 and 3) two waves of assessments with providers of mental health services to Latino/Hispanic cancer patients from the U.S., Spain, and Latin America (first wave: May-July 2020; second: March-July 2021) who completed a cross-sectional online survey with open- and closed-ended questions, including concers of cancer patientes with/without COVID-19.
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Se entrevistó a decenas de niños y adolescentes sobre sus ideas acerca del cáncer, sus causas y factores de riesgo, las necesidades emocionales de los niños que la padecen, su capacidad para adaptarse y mantener cierta normalidad en la vida familiar y escolar, etc. Este libro, editado por Ileana Enesco en colaboración con otras colegas de la Facultad de Psicología de la UCM, se ha elaborado a partir de la rica información que había recogido Mónica Dominguez en sus entrevistas. El libro contiene no sólo los resultados de sus estudios sino también algunas reflexiones sobre los sentimientos y expectativas de los niños que padecen cáncer.
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El presente estudio, inspirado en la clínica con adultos mayores y pacientes cercanos a la hora de su muerte, busca describir los procesos psíquicos implicados en la tramitación de la muerte propia.
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Se exploran las representaciones infantiles sobre la identidad y origen de la enfermedad según edad, grado de instrucción y nivel socioeconómico. Se evaluó a 90 niños con la Entrevista sobre Representaciones Infantiles Acerca de la Enfermedad (E-RIE), inspirada en siete láminas que grafican el tratamiento característico de un niño con cáncer. Los resultados muestran que un mismo elemento de realidad puede ser conceptualizado de maneras diversas, y que los más pequeños tienden a apelar a enfermedades de baja gravedad, mientras los mayores aluden mayoritariamente a enfermedades graves. La manera de representarse la enfermedad guarda consistencia con lo descrito por la literatura en términos de secuencia de desarrollo, aunque se observan variaciones en cuanto al momento del logro o la renuncia al uso de categorías de etapas previas. En el nivel socioeconómico bajo se evidencia retraso en el acceso a algunos conceptos, que parecen subsanarse posteriormente
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